KOLAGÉN: 7 spôsobov, ako pomôže zlepšiť Vaše zdravie

Kolagén – slovíčko, ktoré ste možno zaregistrovali na obale obľúbeného krému, šampónu na vlasy alebo potravinového doplnku.

Ženy poznajú kolagén najmä vďaka jeho anti-aging efektu pre zachovanie mladistvého vzhľadu pokožky, kým športovcom pomáha pri regenerácii kĺbov či zlepšení atletickej výkonnosti.

Ale čo presne kolagén je a prečo je tak obľúbenou súčasťou kozmetických či  farmaceutických prípravkov?

Čo je kolagén

Kolagén je najhojnejší proteín (bielkovina) v našom tele a v živočíšnej ríši všeobecne. U ľudí kolagén tvorí ⅓ všetkých bielkovín, ¾ suchej hmotnosti kože a je to najviac zastúpený proteín extracelulárneho matrix (hmoty, nachádzajúcej sa okolo buniek).

Kolagén patrí medzi najstaršie proteíny – v tejto chvíli je dokonca považovaný za najstarší známy proteín vôbec! Bol totiž objavený v mäkkom tkanive skamenených kostí Tyranosaura rex, ktorý žil pred 68 miliónmi rokov!

Výskyt kolagénu

Kolagén sa nachádza sa vo všetkých tkanivách a orgánoch, kde vytvára akúsi nosnú konštrukciu – dáva tkanivám formu a mechanické vlastnosti. Je súčasťou medzibunkových priestorov, kože, kostí, svalov, šliach, kostných chrupaviek, zubov, orgánov, nájdeme ho v stenách ciev – jednoducho všade!

kolagén - starnutie pleti

Jeho význam potvrdzuje aj jeho vysoká koncentrácia v niektorých orgánoch (hmotnostné percentá): 4% v pečeni, 10% v pľúcach, 12-24% v aorte, 50% v chrupavkách, 64% v rohovke, 23% v kostiach a 74% v koži.

Niektoré naše orgány sú priam závislé na správnej štruktúre a funkcii kolagénu. Abnormálna tvorba alebo nesprávna štruktúra kolagénu spôsobuje dysfunkčnosť kardiovaskulárnych orgánov (aneuryzmy – vydutiny/vypukliny v mieste oslabenia cievnej steny či chyby srdcových chlopní), kostí (krehkosť a lámavosť), kože (problémy s hojením, neobvyklá rozťažnosť), kĺbov (hypermobilita a artritída) a očí (dislokácia šošovky).

Funkcia kolagénu

Kolagén zaisťuje predovšetkým dôležité mechanické vlastnosti v organizme, najmä v spojivových tkanivách. Väčšina kolagénov vytvára fibrily t.j. zložité zväzky vláken, ktoré poskytujú našim kostiam, sľachám, fasciám, chrupavkám ich biomechanické vlastnosti nevyhnutné pre ich fungovanie (pevnosť, pružnosť, odolnosť v ťahu, torznú stabilitu a pod.).

Význam kolagénov je však omnoho väčší. Okrem biomechanických aspektov sa podieľajú na celej škále ďalších esenciálnych funkcií organizmu.

Kolagény sú napríklad súčasťou extracelulárneho matrix t.j. hmoty obklopujúcej bunky. Tam prispievajú k zachytávaniu, lokálnemu uchovávaniu a uvoľňovaniu rastových faktorov či cytokínov (špeciálne molekuly bielkovín, ktoré slúžia na komunikáciu medzi bunkami a zúčastňujú sa rôznych procesov, vrátane imunitných … Zohrávajú tak dôležitú úlohu počas vývinu orgánov, liečení rán, oprave tkanív a podobne..

Typy kolagénu

Existuje takmer 30 rôznych typov kolagénov, ktoré sa líšia svojou štruktúrou, veľkosťou, funkciou a zastúpením v jednotlivých tkanivách. Avšak takmer 90% kolagénov v našom tele predstavujú typy I, II a III.

Zastúpenie najčastejšie sa vyskytujúcich typov kolagénov v tkanivách je nasledovné:

  • Typ I – kosti, dermis, šľachy, ligamenty, rohovka;
  • Typ II – chrupavky, očný sklovec, nucleus pulposus – rôsolovité jadro medzistavcovej platničky
  • Typ III – koža, cievne steny, retikulárne vlákna väčšiny tkanív (pľúca, pečeň, slezina atď.)
  • Typ IV – bazálne membrány
  • Typ V – vyskytuje sa spolu s kolagénom Typu I.

7 najvýznamnejších benefitov kolagénu

Kolagén je v našom živote nepostrádateľný. Ako starneme, jeho tvorba a množstvo postupne klesá, čo pozorujeme najprv na našej pleti. Kolagén však nie je len o estetickej stránke veci – je dôležitý pre zdravie našich kostí a kĺbov. Kolagén je preto tá správna kĺbová výživa!

Ak ešte stále váhate, prečo by ste mali užívať kolagén na kĺby, pleť či vlasy, prečítajte si týchto 7 najvýznamnejších benefitov kolagénu: 

1. Koža a vlasy

Prvé známky starnutia pozorujeme obvykle na našej pleti, ktorá stráca pružnosť, objavujú sa vrásky a ovisnutá koža. Áno – deje sa to aj práve teraz!

kolagén a starnutie

Príčinou je narušenie rovnováhy medzi tvorbou a odbúravaním kolagénu. Vekom sa kolagénu tvorí stále menej. Dielo skazy dokončujú špecifické enzýmy (tzv. MMP – matrix metaloproteinázy), ktoré v našej koži odbúravajú kolagén a elastín.

A keďže kolagénové vlákna sú pre našu kožu niečo ako lešenie, keď ho vekom začneme “rozoberať”, koža stráca tvar a svoje vlastnosti.

Ako to môžeme zmeniť? Okrem zdravej životosprávy aj dopĺňaním kolagénu do organizmu, ideálne v tekutej forme ako hydrolyzovaný kolagén.

Zvýšený prísun kolagénu v strave pomôže zlepšiť stav pleti – koža bude pevnejšia, napnutá, hladšia, podporíme tým jej obnovu aj opravné procesy. Týka sa to aj vlasovej pokožky, ktorej zdravie je základným predpokladom zdravých vlasov.

2. Kolagén na kĺby

Trápia Vás kĺby, je pohyb bolestivý a kĺby máte akoby stuhnuté? Príčinou môže byť práve nedostatok kolagénu.

Kolagén je dôležitou súčasťou kostných chrupaviek a šliach. Ubúdaním kolagénu strácajú tieto štruktúry svoju pružnosť, ťažšie vykonávajú pohyb, čo vedie k stuhnutosti, opuchom a ďalším problémom.

Image by stockdevil at FreeDigitalPhotos.netZvýšený príjem kolagénu má preto pre kĺbovú výživu veľký význam. Kolagén môžeme chápať ako mazivo pre vŕzgajúce dvere – pomôže kĺbom ľahšie sa pohybovať, potláča bolesti v kĺboch a znižuje riziko ich poškodenia.

Viaceré vedecké štúdie dokázali, že hydrolyzovaný kolagén je efektívny prostriedok pri liečbe osteoartritídy a ďalších ochoreniach kĺbov. Účinne sa vstrebáva črevnou sliznicou a následne sa akumuluje v chrupavkách, kde stimuluje chondrocyty (bunky tvoriace chrupavku) k vyššej produkcii kolagénu.

3. Kolagén a odstránenie strií

Kolagén tvorí až 75% zdravej kože. Strie vznikajú v dôsledku odbúravania a nadmerného namáhania (naťahovania) kolagénových a elastínových vláken v našej koži.

Deje sa tak pri náhlych zmenách “objemu” nášho tela. Pri rýchlom priberaní na váhe alebo chudnutí sa mení prirodzené usporiadanie kolagénových vláken, oslabujú sa až poškodzujú. Problém strií sa týka najmä žien v tehotenstve – strie trápia 50-90% všetkých tehotných žien.

Zlepšenie elasticity kože vďaka krémom s obsahom kolagénu a zvýšením príjmu kolagénu v strave pomáha predchádzať alebo aspoň zmierniť prejavy strií na koži.

4. Kolagén a odstránenie celulitídy

Celulitída je komplexný problém, ktorý postihuje štatisticky až 85% žien nad 20 rokov. Vyskytuje sa najmä na stehnách, zadku a bruchu a vyznačuje sa typickým vzhľadom pomarančovej kôry či syra cottage.

kolagén na celulitídu

Ak sa Vás tento problém týka, mali by ste zbystriť pozornosť! Jedna z vedeckých štúdií totiž odhalila, že pravidelný príjem bioaktívnych kolagénových peptidov počas obdobia 6 mesiacov zlepšil vzhľad kože žien trpiacich celulitídou. Dlhodobá kolagénová terapia tak jednoznačne zlepšuje celulitídu a má pozitívny efekt na zdravie kože!

5. Kolagén je významný zdroj aminokyseliny GLYCÍNU

Hoci je štruktúra kolagénov rôzna, spoločným znakom je podobná trojrozmerná štruktúra v tvare 3-závitnice  a vysoký obsah aminokyselín glycínu a prolínu.

Tieto aminokyseliny sa radia medzi tzv. “podmienečne esenciálne” t.j. naše telo si ich vie vytvárať z príslušných prekurzorov (iných aminokyselín). Keď sme v strese, chorí alebo inak nie sme vo forme, môže byť ich potreba vyššia ako je schopnosť nášho organizmu tieto aminokyseliny vytvárať. Ich dostatok je však veľmi dôležitý!

Glycín je nevyhnutný pre správne fungovanie nášho organizmu

kolagén - aminokyselina glycín

Molekula glycínu

Glycín je najjednoduchšia a najmenšia aminokyselina. Tu však platí, že aj keď malá, ale o to dôležitejšia! Glycín tvorí cca 30% obsahu kolagénu, ktorý je tak jeho výnimočným zdrojom.

Glycín zohráva významnú úlohu v celom spektre bunkových procesov. Dalo by sa povedať, že je nevyhnutný pre hladké fungovanie celého nášho organizmu, pretože:

  • je dôležitou štruktúrnou zložkou proteínov. Dôvodom je veľkosť glycínu – je tak maličký, že je v bielkovinách umiestnený v tých častiach, kde je málo priestoru a iné aminokyseliny sa tam nezmestia.
  • je súčasť zlúčeniny označovanej ako glutatión, čo je dôležitý antioxidant v našom tele. Glutatión sa zúčastňuje priam neuveriteľného množstva biochemických procesov v bunkách (prevencia oxidačného stresu, ktorý je pôvodcom mnohých chorôb vrátane rakoviny, cukrovky, vysokého krvného tlaku atď.; potrebný pre fungovanie enzýmov, na transport aminokyselín z a do buniek, odstraňovanie toxínov z tela vďaka ich premene na vo vode rozpustné formy, pre správne fungovanie imunitného systému atď.)
  • je štartovací bod pre tvorbu mnohých životne dôležitých zlúčenín v našom organizme, ako je kreatín (zdroj energie pre svaly – zlepšuje atletickú výkonnosť a podporuje nárast svalovej hmoty), porfyríny (napr. súčasť hemoglobínu – červeného krvného farbiva, prenášajúceho kyslík) či purínových nukleotidov (syntéza nukleových kyselín, ktoré zodpovedajú za samotnú podstatu našej existencie :-)).
  • dôležitý neurotransmiter (prenášač nervových vzruchov najmä v mieche a mozgovom kmeni), potrebný pre správne fungovanie našej nervovej sústavy

6. Podporuje detoxikáciu organizmu

Kolagén je bohatý zdroj aminokyseliny glycínu. A práve glycín v pečeni napomáha detoxikačným procesom – schopnosti nášho tela zbavovať sa rôznych cudzorodých látok.

7. Kolagén spomaľuje starnutie – anti-aging efekt

kolagén spomaľuje starnutieKolagén poznajú najmä ženy v súvislosti s rôznymi skrášľovacími procedúrami, ktoré zlepšujú stav pleti či kože všeobecne (napr. pri celulitíde, ochabnutej koži a pod.)

V kozmetickom priemysle nájdeme kolagén ako súčasť krémov, sér, šampónov. Ak však uvažujete o domácej lokálnej aplikácii kolagénu, tu je jeho účinnosť obmedzená. Je to pomerne veľká molekula, ktorá sa kožou nevstrebáva…

Zdroje kolagénu

Kolagén je najpočetnejší proteín v živočíšnej ríši. Zdrojmi kolagénu sú preto celkom pochopiteľne všetky produkty živočíšneho pôvodu, ktoré ho obsahujú vo zvýšenej miere t.j. kosti, koža, šľachy, ligamenty a chrupavky.

V porovnaní s dneškom konzumovali naši predkovia väčšie množstvá kolagénu, pretože sa snažili využiť a nejakým spôsobom spracovať čo najviac častí zvierat. Dnes je situácia iná – mnohí z nás tieto časti považujú za nekonzumovateľné a vyhadzujeme ich.

Ako zaradiť do nášho jedálnička viac kolagénu?

V tomto prípade sa oplatí “oprášiť” zopár receptov našich starých mám, ktorých zdravotné benefity boli potvrdené stáročnou ľudskou históriou.

Vývar z kostí od starkej 🙂

kolagén v kostiach

Nemali by sme zabúdať na starý dobrý vývar z  kostí. Vývar z kostí je nielen zdrojom kolagénu, ale aj množstva ďalších dôležitých látok (aminokyselín, vitamínov a minerálov).

Je to v podstate “živný bujón” – potrava pre zdraviu prospešné baktérie v našom čreve. Vývar z kostí pomáha liečiť naše črevo, pretože podporuje zdravú mikroflóru. Vďaka obsahu kolagénu a ďalších látok je to ideálna potravina pre zdravie našich kostí, kĺbov, kože, stimuluje detoxikáciu organizmu a imunitné funkcie.

Pečené kuriatko s kožou, želatína, huspenina

Možno ste si všimli, že keď sa hovorí o kolagéne, odporúča sa konzumovať želatínu. Čo je vlastne želatína a aký je vzťah ku kolagénu?

Nuž želatína je produkt odvodený od kolagénu. Je to v podstate len iná forma kolagénu. “Povarením” molekula kolagénu stráca svoju natívnu (“živú”) štruktúru a mení sa na hmotu označovanú ako želatína.

Nabudúce až budete chcieť vyhodiť nevzhľadnú trasľavú hmotu po pečení kuriatka, spomeňte si na kolagén. Tá hmota je vlastne želatína (=kolagén), ktorá je liek! 😀

Ďalšou možnosťou je využiť opäť recepty našich predkov a pripraviť si poctivú huspeninu! Ak ste ju v detstve nenávideli, možno jej teraz prídete na chuť – keď už viete oceniť jej prínos pre zdravie.

Hydrolyzovaný kolagén podporuje tvorbu nášho vlastného kolagénu

Vynikajúcim zdrojom kolagénu sú doplnky s označením “natívny hydrolyzovaný kolagén”, ideálne v tekutej forme, ktorý sa ľahko vstrebáva črevnou sliznicou.

Čo je natívny hydrolyzovaný kolagén? Je to v podstate kolagén, ktorý má zachovanú svoju “živú” – natívnu trojrozmernú štruktúru. Účinkom enzýmov je len “nastrihaný” na menšie časti – tzv. polypeptidy.

Vedecké experimenty ukázali, že táto forma kolagénu sa v čreve celkom neštiepi až na aminokyseliny. Časť fragmentov prechádza črevnou sliznicou do krvi vcelku, kde bola potvrdená ich prítomnosť.

Kolagénové fragmenty (so stále zachovanou “živou” štruktúrou) sú dopravené našou krvou až do cieľových tkanív – do našej kože či chrupaviek. Bolo dokázané, že hydrolyzovaný kolagén stimuluje tvorbu nášho vlastného kolagénu aj ďalších zložiek spojivových tkanív (glykozaminoglykánov či kyseliny hyalurónovej).

Natívny hydrolyzovaný kolagén tak dokázateľne podporuje regeneráciu kolagénových tkanív, zlepšuje stav kože, chrupaviek či ďalších štruktúr.

Na základe uvedeného je jasné, že hydrolyzovaný natívny kolagén nám poskytuje dodatočné benefity (stimulácia regenerácie kolagénových tkanív), ktoré nám želatína (t.j. biologicky neaktívna forma kolagénu) poskytnúť nemôže.

Z chemického hľadiska je želatína biologicky inaktívna. Kolagén má svoju 3-rozmernú štruktúru, ktorá sa povarením pri zmene na želatínu zničí. Je to akoby sme rozstrihli niť v pletenom svetri – postupne sa rozpletie a je to len neusporiadaný zhluk vláken. Tieto vlákna nám už síce ako sveter neposlúžia, ale dajú sa použiť inak. Preto samozrejme nemôžeme povedať, že konzumácia vývaru z kostí, kože či huspeniny nemá význam!

Rybí kolagén alebo hovädzie či bravčové kolagény?

V súvislosti s užívaním hydrolyzovaných kolagénov stojí za zmienku aj porovnanie ich účinnosti.

Vedecké výskumy ukázali, že kolagén z rýb sa vstrebáva črevnou sliznicou a prechádza do krvi  rýchlejšie a efektívnejšie ako bravčové či hovädzie kolagény. Považuje sa tak za najlepšiu formu kolagénu na farmaceutické účely.

Zabúdať netreba ani na ekologický aspekt. 75% hmotnosti rýb je odpad (kože, chrupavky, plutvy, hlavy), ktoré sa tak môžu použiť na výrobu kolagénu.

Použité zdroje:

  1. Asara, John M., et al. „Protein sequences from mastodon and Tyrannosaurus rex revealed by mass spectrometry.“ Science 316.5822 (2007): 280-285.
  2. Bello, Alfonso E., and Steffen Oesser. „Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature.“ Current medical research and opinion 22.11 (2006): 2221-2232.
  3. Beyoğlu, Diren, and Jeffrey R. Idle. „The glycine deportation system and its pharmacological consequences.“ Pharmacology & therapeutics 135.2 (2012): 151-167.
  4. Borumand, Maryam, and Sara Sibilla. „Daily consumption of the collagen supplement Pure gold Collagen® reduces visible signs of aging.“ Clinical interventions in aging 9 (2014): 1747.
  5. Gelse, Kolja, E. Pöschl, and T. Aigner. „Collagens—structure, function, and biosynthesis.“ Advanced drug delivery reviews 55.12 (2003): 1531-1546.
  6. Ramshaw, John AM, Naina K. Shah, and Barbara Brodsky. „Gly-XY tripeptide frequencies in collagen: a context for host–guest triple-helical peptides.“Journal of structural biology 122.1 (1998): 86-91.
  7. Reeds, Peter J. „Dispensable and indispensable amino acids for humans.“ The Journal of Nutrition 130.7 (2000): 1835S-1840S.
  8. Shoulders, Matthew D., and Ronald T. Raines. „Collagen structure and stability.“ Annual review of biochemistry 78 (2009): 929.
  9. Schunck, Michael, et al. „Dietary Supplementation with Specific Collagen Peptides Has a Body Mass Index-Dependent Beneficial Effect on Cellulite Morphology.“ Journal of medicinal food 18.12 (2015): 1340-1348.
  10. Schweitzer, Mary Higby, et al. „Analyses of soft tissue from Tyrannosaurus rex suggest the presence of protein.“ science 316.5822 (2007): 277-280.
  11. Silva, Tiago H., et al. „Marine origin collagens and its potential applications.“Marine drugs 12.12 (2014): 5881-5901.
  12. Sripriya, Ramasamy, and Ramadhar Kumar. „A Novel Enzymatic Method for Preparation and Characterization of Collagen Film from Swim Bladder of Fish Rohu (Labeo rohita).“ Food and Nutrition Sciences 6.15 (2015): 1468.
  13. Fotografie: Image by stockdevil at FreeDigitalPhotos.net; Image by marin at FreeDigitalPhotos.net
Ak sa vám článok páčil, odporučte ho aj Vašim známym. Ďakujem 🙂

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na povinné pole.